Cookie preferences
SettingsI agree
Actions speak louder than words
5 november 2021, 00:00
Dennis Küchler

Vanaf 3 november 2021 geldt het advies om minstens de helft van de tijd thuis te werken. Dit roept essentiële vragen op bij werkgevers. Daarom wordt hierna een overzicht gegeven van een aantal aandachtspunten waar u zich als werkgever bewust van moet zijn.


Is er sprake van een verplichting tot thuiswerken?

  • In principe is hier geen sprake van een directe verplichting, het is immers een advies. Desondanks dient de werkgever zich wel te houden aan diens zorgplicht. De werkgever is wettelijk verplicht te zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden. Potentiële blootstelling aan het coronavirus is één van de risico’s waarvoor de werknemer beschermd dient te worden. Kortom, het antwoord op deze vraag is contextgebonden en bevindt zich dus in grijs gebied. 

Aandachtspunten als thuiswerken geen optie is

Mocht u als werkgever beslissen werknemers volledig op kantoor te laten werken, zorg dan in ieder geval dat de risico’s op de werkvloer worden geminimaliseerd door middel van duidelijke regels (denk aan anderhalve meter, desinfecterende handgel et cetera).

Wanneer de werkgever zijn zorgplicht niet nakomt, kan dat tot vervelende gevolgen leiden. De werkgever kan dan mogelijk aansprakelijk worden gesteld voor schade die de werknemer lijdt in de uitoefening van zijn werkzaamheden, bijvoorbeeld als de werknemer corona oploopt op kantoor.


Aandachtspunten bij thuiswerken

Wanneer u als werkgever beslist werknemers gedeeltelijk of volledig thuis te laten werken, houd dan rekening met het volgende:

  • Als werkgever heeft u ook een zorgplicht wanneer het gaat om de arbeidsomstandigheden tijdens het thuiswerken. U moet dus zorgen dat de werknemer veilig, comfortabel en gezond aan het werk kan. Dat kan betekenen dat u ergonomisch verantwoorde arbeidsmiddelen (bureaustoel, toetsenbord et cetera) moet aanbieden. Kijk ook in de arbocatalogus voor sectorspecifieke oplossingen (Ergonomie | Arboportaal).
  • Betaalt u een vaste reiskostenvergoeding aan uw werknemers? Dan mag deze hetzelfde blijven, mits de coronamaatregelen blijven gelden en de vaste reisvergoeding al voor 13 maart 2020 was toegekend. Dit geldt tot en met 31-12-2021. 


Heeft u meer vragen over de nieuwe coronamaatregelen? Bekijk dan hier het vorige artikel, gepubliceerd op 4 november 2021, waarin de volgende vragen worden beantwoord: Mag een werkgever vragen of de werknemer gevaccineerd is? Geldt er een mondkapjesplicht op de werkplek? Hoe zit het met plexiglas en face shields, zijn deze alternatieven voldoende?

Back to the overview

  • Corona
  • Thuiswerken
  • Zorgplicht
  • Werkgever

Read further?